Informatie over de elektronische regeleenheid (ECU) en chiptuning vind je hier!

Chiptuning verwijst naar het wijzigen of wijzigen van een EPROM-chip in de elektronische regeleenheid (ECU) van een auto of een ander voertuig om betere prestaties te bereiken, of het nu gaat om meer vermogen, schonere emissies of een lager brandstofverbruik. De dagen van handmatig trekken en vervangen van EPROM-chips uit een fabrieks-ECU zijn lang voorbij. De kans is groot dat een “chip” voor uw moderne auto niets meer is dan een software-upgrade die via de ingebouwde diagnostische (OBD-II) poort in het geheugen van uw ECU wordt teruggekaatst. Moderne ECU’s kunnen worden afgestemd door simpelweg hun software bij te werken.

Autofabrikanten gaan voor motormanagementsystemen (EMS) naar leveranciers als Bosch, Seimens, Motorola en Magneti Marelli.

Dit zijn complete elektronicapakketten inclusief de motor en transmissieregeleenheden en eventuele aanvullende modules. Het belangrijkste onderdeel van deze EMS-systemen is het elektronische brein, de ECU genoemd. Alle sensoren van het voertuig die nodig zijn om de motor, transmissie, diagnose, ABS, tractiecontrole, airbags en zelfs beveiliging te laten draaien bij chiptuning, worden ook geleverd met het geïntegreerde systeem. Tussen de autofabrikant en leverancier wordt elk systeem op maat ontworpen en wordt de software voor elk voertuig gekalibreerd. Verschillen tussen modeljaren en soms optieniveaus vereisen mogelijk ook andere softwarekalibraties en instellingen. Een modeljaar van de 3-serie kan bijvoorbeeld een inlaatluchttemperatuursensor (IAT) in het inlaatspruitstuk gebruiken, terwijl andere modeljaren een geïntegreerde massaluchtstroom (MAF) en IAT-sensor gebruiken. Dit betekent dat de ECU-software en het algoritme voor motormanagement anders zijn. Er zijn talloze ECU-configuraties die er zijn, sommige verschillen zijn zelfs gebaseerd op waar de auto wordt verkocht.